8. Lubię podróżować ! # Kraj tak bliski a jednak daleki….

Jestem fanatykiem podróży. Dalekich, bliskich. Spontanicznych, zaplanowanych. W samotności i w towarzystwie. Jako bywacz konkursów wokalnych, zwiedziłam już wiele miejsc w Polsce- wiele z nazw miejscowości w których byłam, niedużo powie przypadkowej osobie- a kilkakrotnie byłam też na konkursach zagranicą.

Mimo, że miałam szczęście zobaczyć „topowe” miasta i kraje, chciałabym się dzisiaj skupić na państwie, które jest naszym sąsiadem a które nie jest wybierane za często jako cel podróży. Nie jest się tak łatwo tam dostać. Być może wiele osób nie widziałoby też sensu w podróży do tego właśnie kraju. Ale ja mam w sobie to coś co sprawia, że im dziwniejsze miejsce, tym bardziej mnie tam ciągnie.

DSC02267

Jeśli poznajecie tego ziomeczka, nietrudno zgadnąc o jaki kraj chodzi:D . I nie , nie jest to Rosja. Ani Ukraina.

Welcome in…BIAŁORUŚ.

Od kiedy odbiło mi, że chcę jechać na Białoruś? Od kiedy w pierwszej klasie, w podręczniku zobaczyłam mapkę Polski, otoczonej rysunkami krajów sąsiednich. Na każdej z mapek, namalowano dziewczynkę w ludowym stroju. Zobaczyłam Białoruś i w te pędy pobiegłam do mamy.

-Mamooo…zobacz! Tutaj leży Białoooruś…

-Wiem kochanie.

-To tak blisko jest!

-Wiem kochanie.

-Ta dziewczynka ma ładną chustkę.

-No ma.

-….pojadę tam kiedyś….

-!!!!!!!!!!!!!!!!!! NIE!!!!!

(reakcja mojej mamy była jednak niebezpodstawna; cała Polska żyła wówczas sprawą zabitych polskich biznesmenów na Białorusi…bądź Ukrainie, nie pamiętam. A poza tym…no wiecie sami, lata ’90).

A mi Białoruś została w głowie. Przeglądając przykładowe oferty biur podróży, nie widziałam żadnych wycieczek do tego kraju.Długo zastanawiałam się dlaczego…aż nie podroslam na tyle, aby zrozumieć co nieco z polityki. Suma sumarum, wyszło mi, że na zachód, południe i północ nietrudno jest pojechać. Na wschód jednak- bardzo trudno.

Mijały lata, a ja czasem, ze zwykłej ciekawości, zerkałam sobie do wikipedii żeby co nieco poczytać na temat Białorusi, miast, populacji, kultury itp. Miałam kontakt z paroma osobami, które deklarowały brak polskich korzeni ale posługiwały się pięknym, biegłym polskim. Grodno i Brześć kusiły mnie swoim historycznym , ważnym dla Polski aspektem, Mińsk mamił tajemnicą (dowiedzieć się coś o Mińsku? Bardzo ciężko), zaś Lida zastanawiała statusem miasta partnerskiego Koszalina- mego miasta rodzinnego. Ale mozliwości wyjazdu na Białoruś niestety nie było.

…do czasu. Na pierwszym roku studiów, okazało się, że w mojej klasie, wówczas na trzecim roku, studiuje żywiołowa dziewczyna z Grodna, mówiąca tak pięknym polskim, że dopiero wiadomość o wyjeździe części klasy na Białoruś właśnie, oświeciła mnie w kwestii jej narodowości. Och, jak ja im wtedy zazdrościłam…jechały do Grodna i okolicznych miast z koncertami. Wszystkie się cieszyły, oczywiście, ale żadna nie przejawiała takiej ekscytacji, jaką czułabym ja będąc na ich miejscu. Wróciły zadowolone, objedzone ziemniaczaną babą z majonezem ale głównie z muzycznymi wspomnieniami. Po roku zaś okazało się, że….cała klasa pojedzie na Białoruś!!!!!!!!!!!!!!! O matko, ale się wtedy cieszyłam:D Skakałam jak piłka. Wyjazd na Białoruś to jedna z najbardziej egzotycznych przygod w moim życiu. Uwielbiam miejsca, gdzie stoją jeszcze pomniki Lenina- a tam ich jeszcze trochę stoi. Fascynują mnie kraje niejednolite językowo- na Białorusi słyszałam rosyjski, białoruski i polski. Kocham odnajdywać polskie aspekty za granicą- w Grodnie ich nie brakowało. Jak już wspomniałam, lubie miejsca „nieoczywiste” , ,,nie do końca turystyczne”- tajemnicza i trochę „nieśmiała” Białoruś taka właśnie dla mnie była.

DSC02250Grodzieńskie chatki ❤

-Żeby wjechać na teren Białorusi, potrzebna jest wiza

-Grodno i okolice to tereny zamieszkane przez wielu Polaków i potomków Polaków, którzy zostali na swoich ziemiach po II Wojnie Światowej

-Od Białegostoku do Grodna, jest bardzo ładna droga, jeździ też pociąg na ,,polskich”, węższych torach. Potem tory są już szersze i potrzeba innych pociągów. Nie wiem też, jak z drogami.

DSC02256Kościół Katolicki

-Koncertowałyśmy w Kościołach. Odprawiano w nich mszę po polsku.

-W Grodnie nie brakuje zabytków. Miasto jest bardzo czyste i zadbane.

-Co nas zdziwiło, to stosunkowo mała ilość latarni:P Mnie jakoś taka ciemność przeraża, zawsze mam wrażenie, że nie wiadomo co się w niej chowa, ale dla mieszkańców Grodna to – z tego co zauwazyłam- nic nadzwyczajnego.

DSC02261Teatr Lalek w Grodnie

-W Polsce, na uczelniach muzycznych (i nie tylko), jest bardzo wielu studentów z Białorusi, mówiących płynnym polskim.

-Na Białorusi, jest Konserwatorium Muzyczne w Mińsku, gdzie dla wokalistów oferują tylko 10 miejsc, w dodatku płatnych, stąd też przyszli śpiewacy i śpiewaczki najczęściej wybierają emigrację naukową na wschód- Rosja, bądź zachód-np. Polska

-Pod Mińskiem, urodził się Moniuszko. Istnieje wiele jego pieśni przetłumaczonych właśnie na białoruski:)

DSC02266Tutaj płonął wieczny ogień….nie pamiętam dalczego, ja

kaś pozostałość po ZSSR chyba 😛

-Reliktem ZSRR a także dawniejszej historii, jest wszechobecny język rosyjski. Większość mieszkańców jest dwujęzyczna. Ale, tak jak wspomniałam, bardzo wielu ludzi mówi po polsku- trafiłyśmy nawet na parę polskich radiostacji:D

-W Witebsku, odbywa się Międzynarodowy Konkurs Muzyczny SLAVIANSKI BAZAAR- Słowiański Bazar. Zastąpił on Festiwal Piosenki Polskiej. Do Witebska przyjeżdzają artyści z calego świata a sama impreza ma ogromny rozmach i kuszące, pieniężne nagrody- przez wielu jednak jest krytykowany za polityczną propagandę jaką za sobą niesie (podobno- wiem to od tych, którzy tam byli)

-W Witesku urodził się malarz pochodzenia żydowskiego- Chagal

DSC02279

DSC02294

DSC02296Dworzec Główny w Grodnie

-Grodno zaskakuje zabytkowymi budynkami, stojącymi obok nadszarpniętych zębem czasu chatek i modernistycznych budowli

DSC02311Cerkiewka

DSC02313Dom Elizy Orzeszkowej

DSC02320Kłódki dotarły i tutaj 😛

DSC02326Syrenka, choć do Morza mają kawałek:P

DSC02353

DSC02357

-Na Białorusi KONIECZNIE trzeba spróbowac: chałwy słonecznikowej, zefirków (niebo w gębie!!! Pianki wypiekane z musu jabłkowego, białek jajek i cukru pudru), serków (batoników z twarogu w czekoladzie, często z owocowym nadzieniem). Warto skusić się na lokalne przysmaki, alkohole czy herbaty- wszystko jest smaczne ale często dość kaloryczne 😛

DSC02358Czułam się taka bogata 🙂

-Na Białorusi nie ma monet- są tylko banknoty. Wymieniając 100 zł, miałam w reku prawie dwieście tysięcy (jeśli dobrze pamiętam):P

-Wszędzie są koty. Podobno instytucja, która powinna kontrolować stan ,,okocenia” miast, nie działa za dobrze.

-W Grodnie jest piękny zamek!!! Niestety, nie miałam okazji go zwiedzić :(. Podobno jest wiele pięknych zabytków w wielu miastach ale trzeba wiedzieć gdzie jechać a już najlepiej- mieć do kogo.

DSC02365

-Grodzieńska katedra jest piękna. Śpiewając tam- czułam się jak w siódmym niebie. Tam też, malutka, pomarszczona staruszka, siedząc w pierwszej ławce, cichym drżącym głosem przyłączyła się do utworu ,,Ojcze z Niebios, Boże Panie”. Mimo, iż my- osiem wyszkolonych wokalistek- śpiewałyśmy głośno i z przejęciem, to emocje jakie targały tą kruchą staruszką były osimiokroć potężniejsze od wszystkich uczuć jakie włożyłyśmy razem w ten utwór. Do dziś ściska mi się gardło gdy myślę o jej śpiewie….

Z tym refleksyjnym zakończeniem, zachęcam do poczytania o Białorusi- skrywa w sobie więcej niż się wydaje…

2 thoughts on “8. Lubię podróżować ! # Kraj tak bliski a jednak daleki….

  1. Jakoś nigdy nie myślałam o Białorusi jako celu moich najbliższych podróży, ale może powinnam zmienić zdanie. Niby tak blisko, ale jednak daleko, bo faktycznie dla większości Polaków to wciąż „egzotyczny” i trochę dziki kraj. Oczywiście dziki w wyobraźni, bo nie mam pojęcia, jaki jest naprawdę. Z Twoich zdjęć Białoruś wydaje się całkiem zachęcająca, no i jednak kultura polska zostawiła tam swój ślad.
    Iza z moon-child.pl

    Polubienie

    1. Dokładnie:) mam nadzieje, ze więcej osób zechce zwiedzić miejsca, które mają tak długą, polską historię 🙂 ja jeśli będę mogła, na pewno się jeszcze tam wybiorę:D

      Polubienie

Skomentuj

